Sunday, October 12, 2008

.....Degree or Form 6????.....

Haih, arini aku ingat nak tulis pasal bende yang aku dah terpikir dari aku skolah menengah lagi, cume takde peluang nk cite kat orang laen je pendapat aku....mostly, orang akan cakap budak yang dapat fasttrack ni mase depannye dah terjamin dan dah ade tempat nak belajar kat universiti...tp bagi budak form 6 lak deme rase yang jalan deme macam dah pudar je nak masuk universiti, laluan yang mencabar dan competition tu sangat tinggi....hidup pun masih dalam era persekolahan....belajar pun jauh lebih susah....bile terpikir balik nasib kawan2 yang dah dapat masuk matrik or universiti, yang boleh pakai t-shirt band dan jeans gi kuliah, tapi deme masih lagi menyarungkan baju dan seluar putih bersama kasut kulit hitam....deme mule rase cam demotivated, target pun dah jadi rendah, maybe aim dapat masuk politeknik dan buat diploma pun jadila kot...aku cite ni bagi orang2 yang biase la, manusia ordinary...bagi orang yang ade determination yang tinggi tu, dia maybe xmengalami perasaan camni....bagi rakan2ku or sape2 yang penah rase camni, aku nak share sumting ngan kome...bagi aku, analogi kepada keadaan yang kome hadapi ni same la macam "dua orang nelayan yang nak menuju ke subuah pulau"...dua2 mempunyai destinasi yang same,"pulau"...tap, bezanya sorang nelayan naek "perahu yang kne dayung sendiri", sorang lagi naek bot yang gune "enjin yamaha 1000hp 6 gear pkai minyak diesel"....aku andaikan budak2 yang dapat fasttrack untuk buat degree trus tu macam nelayan yang dapat enjin tu la...dan destinasi tu umpama pulau yang nak dituju tu...budak2 form 6 lak macam nelayan yang gune perahu....tp klau nk ikutkan, nelayan yang gune perahu tu lagi banyak pengalaman...kayuh sampan melawan ombak(susah payah sepanjang belajar) besar, menggunekan tenaga(usaha) yang banyak untuk menuju ke pulau yang dituju berbanding nelayan yang menggunakan enjin....at "the end of the journey,dua2 akan sampai kt destinasi yang dituju"...tinggal lagi perbezaannye cume mase kite nak sampai kt pulau tu je...so, bagi aku, dari segi realitinya xde beza sgt antara budak2 degree dengan form 6...kite same2 menuju destinasi yang satu...."UNIVERSITI"

No comments: